Een groot gedeelte van Nederland ligt aan de Noordzee. Als samenwerkingscombinatie LUG Light Factory en Maas & Hagoort zijn we continue in gesprek met verschillende specialisten over de vraag hoe je OVL-installaties maximaal kunt beschermen tegen zoutaanslag. Hier zijn we vanaf het moment dat we de openbare verlichtingsmarkt op zijn gestapt direct mee gestart. Een van de specialisten met wie wij hierover spreken is Toine Adams. Mede door de kennis die Toine met ons over dit onderwerp heeft gedeeld is voor ons duidelijk dat dit een ontzettend belangrijk aspect is als het gaat om de levensduur van armaturen in kustgebieden.
Als fabrikant zijn wij continu in gesprek met verschillende specialisten over de vraag hoe OVL-installaties maximaal beschermd kunnen worden tegen zoutaanslag. Al jarenlang zien wij de noodzaak in van een hoogwaardig coatingsproces. Telkens opnieuw proberen wij dit met onze partners en met specialisten te verbeteren. Een van de specialisten met wie wij hierover regelmatig spreken is Toine Adams. Zijn ervaring en kennis bij het havenbedrijf van Rotterdam heeft ons enorm geholpen.
In gesprek met overheden valt het ons op dat er binnen OVL-projecten of aanbestedingen vaak onvoldoende rekening wordt gehouden met de vraag hoe een fabrikant of leverancier de kwaliteit van hun armatuur borgt wanneer deze in kustgebieden toegepast dient te worden. Dit is opmerkelijk aangezien de consequenties verstrekkend zijn wanneer er niet of onvoldoende wordt gerekend met de invloed van zeeklimaat op armaturen. Vaak wordt er vanuit gegaan dat het armatuur 20 jaar lang mee gaat. Dit is echter niet altijd het geval. Regelmatig komen wij situaties tegen waar armaturen na zes jaar zo gecorrodeerd zijn waardoor LED modules beschadigd raken en het volledige armatuur compleet afgeschreven moet worden. Bij OVL-installaties gaat het om een investeringsbeslissing voor de lange termijn. Dit maakt dat het thema corrosie volgens ons sterk is onderbelicht binnen onze markt.
Eerder organiseerden wij een kennismiddag voor alle Zeeuwse gemeenten waar het thema ‘levensduur van armaturen in kustgebieden’ centraal stond. Doel van deze kennismiddag was het creëren van bewustwording. Als beheerder zijn er namelijk een aantal mogelijkheden om er voor te zorgen dat de kwaliteit en daarmee de levensduur van het armatuur dat men aanschaft te borgen. Zo is het verstandig na te gaan welke corrosieklasse van toepassing in het gebied waarbinnen de armaturen geplaatst dienen te worden.
Atmosferische corrosie wordt volgens ISO 9223 ingedeeld in corrosieklassen C1 t/m C5. In geval van klasse C1 is de corrosie zeer laag, vaak gaat het hier om binnenland met een atmosfeer met een laag vervuilingsniveau en dus een lage luchtvochtigheid. Bij een C5 klasse en is de corrosie zeer hoog. Dit zijn kustgebieden met een agressieve atmosfeer en hoge zoutconcentraties.
Na vaststelling van de corrosieklasse is het essentieel tijdens de aanbesteding of in de voorbereiding hiervan leveranciers nadrukkelijk te vragen een meetrapport aan te leveren. Dit meetrapport dient een neutrale zout-sproeitest volgens NEN-EN-ISO 9227 van minimaal 1000 uur te zijn. Op deze manier kan er een armatuur geselecteerd worden met een zo lang mogelijke levensduur.
Het is ons doel een betrouwbare samenwerkingspartner te zijn. Het is onze ambitie om altijd het allerbeste product voor u te ontwikkelen: armaturen met een gegarandeerd langere levensduur. Zo testen wij met onze zout-sproeitesten in onze eigen R&D afdeling de coating van al onze armaturen. Deze testen worden altijd volgens de NEN-EN-ISO 9227 norm uitgevoerd met een testperiode van zowel 1440 als 2000 uur.
De constructie van onze armaturen is nooit exact hetzelfde. Er zijn verschillen tussen de verbindingen met de mechanische en meest kwetsbare componenten. De verschillende type armaturen worden dus individueel in zijn geheel, volledig geassembleerd voorbereid en getest, inclusief PCB. Zo testen wij alle modellen specifiek.
In ons laboratorium worden de armaturen geplaatst in een speciale testkamer. In deze testkamer wordt het armatuur blootgesteld aan een mistige atmosfeer die zout bevat. Dit simuleert in gecondenseerde vorm de blootstelling van het testobject aan zoutoplossingen tijdens zijn levensduur. LUG beschikt over een eigen interne coating/lakstraat. Dit maakt dat wij exact weten wat er nodig is om armaturen voor te bereiden die voldoen aan de zwaarste C5M-corrosieklasse.
Aanvullend op de zout-sproeitest bereidt LUG voor ieder type armatuur een kras-/scratchtest. Zo wordt de hechting van de coating getest. Daarnaast wordt er maximale aandacht besteed aan alle elementen van het armatuur die door het zeeklimaat kunnen worden beïnvloed. Dit is een van de redenen waarom wij onze armaturen altijd vanuit de fabriek leveren met de gevraagde tilthoek. Hiermee wordt mechanische beschadiging van de coating op locatie voorkomen. Daarnaast zijn de roestvrije, stalen onderdelen die LUG toepast minimaal RVS AISI 316. Er wordt uitsluitend gewerkt met een zeer hoogwaardige aluminiumlegering met laag kopergehalte. Niet alleen de laagdikte van de coating speelt een belangrijke rol in het borgen van de levensduur van armaturen, door een laag kopergehalte is de aluminiumlegering bij voorbaat beter bestand tegen zoutaanslag.
Wij gaan graag met u in gesprek over wat we samen kunnen bereiken.
U kunt vrijblijvend een offerte of advies aanvragen.
Wij staan altijd voor u klaar.